Tandartsenpraktijk leiden

Telefoon

Tanden en kiezen laten trekken

Het laten trekken van tanden en (verstands)kiezen

Tanden en (verstands)kiezen worden getrokken door de tandarts of kaakchirurg om de volgende redenen:

• U heeft pijn.
  • Uw kies is ontstoken.
  • Tanden en kiezen worden soms getrokken voor een behandeling van de orthodontist.
  • Ter voorbereiding op een kustgebit.

Uw verstandskies groeit verkeerd.

De verstandskies

De verstandskiezen groeien helemaal achter in de mond (twee boven en twee onder) en komen vaak pas door tussen het 18de en 22ste levensjaar. Wanneer de tanden en kiezen goed zijn verspreid in de kaak, is er geen plaats meer voor vier extra kiezen. Door dit ruimtegebrek kunnen de verstandskiezen scheef gaan groeien en/of ontstoken raken. Als dit het geval is, wordt er aangeraden deze te laten trekken. Dit gebeurt vaak bij de kaakchirurg, maar wordt ook steeds vaker door de tandarts gedaan.

De behandeling voor het trekken van tanden en
(verstands)kiezen bij Tandartsenpraktijk Leiden

1. Tanden en kiezen kunnen getrokken worden door de tandarts of door de kaakschirurg. De tandarts bepaalt aan de hand van een röntgenfoto in hoeverre deze zelf de tanden kan trekken. Indien de wortels te diep liggen of als de kans op infectie groot is, wordt u doorverwezen naar de kaakchirurg.
  2. De behandeling start met een plaatselijke verdoving, welke een aantal minuten moet inwerken.
  3. Als deze is ingewerkt, maakt de tandarts de tand los door een draaiende of wrikkende beweging te maken. Vervolgens wordt deze, in de meeste gevallen, er in zijn geheel uitgetrokken. Als de tand zeer stevig vast zit, wordt deze er in delen uitgehaald.

Pijn en nazorg

Het trekken van een tand of kies doet geen pijn, omdat u onder plaatselijke verdoving bent. Het wrikken en draaien kan wel een vervelend gevoel geven. Als de verdoving eenmaal is uitgewerkt, kan de wond wel pijnlijk en opgezwollen zijn en kunt u, indien gewenst, een pijnstiller nemen (paracetamol of Ibuprofen). Vermijd aspirine: dit werkt bloed verdunnend en hierdoor kunnen er bloedingen ontstaan.

De eerste dagen na de ingreep is het normaal dat de wond iets nabloedt. Let na de ingreep op tijdens het tandenpoetsen: reinig het gebied van de wond voorzichtig met een zachte tandenborstel. De rest van uw tanden kunt u normaal poetsen. Probeer het behandelde gebied zo schoon mogelijk te houden door te kauwen op de andere kant van de mond: als er eten in de wond terecht komt kan er een infectie of ontsteking ontstaan. Pas ook op met roken: dit heeft namelijk een nadelig effect op de genezing.

Als u twee dagen nadat de tand of kies verwijderd is heftige pijnen heeft, kan het zijn dat de bloedprop is losgeraakt of opgelost. Daarnaast kan het zo zijn dat er voedselresten in de holte terecht zijn gekomen. Het is belangrijk dat u dan de tandarts raadpleegt.

MA - DO

08.00 tot 17.00

Vrijdag

08.00 tot 12.00

Inschrijven als Patiënt

Vul uw gegevens gemakkelijk online in en schrijf  u direct in bij onze praktijk

Tanden en kiezen trekken - Dental Care Leiden

Tarieven tanden en kiezen trekken

In Nederland hanteren alle tandheelkundige zorgaanbieders dezelfde tarieven. Onze prijslijst geeft u een indicatie.. De uiteindelijke prijs is afhankelijk van uw gebitssituatie en het aantal tanden en kiezen er dat er getrokken moet worden. De tandarts maakt vóór de behandeling een overzichtelijke en gedetailleerde offerte. Raadpleeg ook vóór de behandeling uw zorgverzekeraar: vaak wordt een deel vergoed als u een aanvullende tandartsverzekering heeft. Indien u vragen heeft kunt u altijd contact opnemen met Tandartsenpraktijk Leiden.

Gecertificeerd

Kwaliteit en vertrouwen staan voorop

Ontspannen

Huiselijke sfeer in de praktijk